porsche_logo_1.jpg

Porsche, virallisesti Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, on vuonna 1931 perustettu saksalainen urheiluautoja valmistava yhtiö. Sen perusti Ferdinand Porsche, joka oli ensimmäisen Volkswagenin suunnitellut insinööri. Yhtiö sijaitsee Zuffenhausenissa, Stuttgartin kaupungin alueella.

Porsche on vuosia tarjonnut konsultointipalveluita muille autovalmistajille. Niitä ovat käyttäneet Studebaker, SEAT, Daewoo ja Subaru.

Porschen päämaja ja päätehdas sijaitsevat edelleen Stuttgartin Zuffenhausenissa, mutta Cayenne- ja Carrera GT -malleja varten on uusi tehdas Leipzigissä. Valmet Automotive Uudessakaupungissa valmistaa suurimman osan Porschen Boxster- ja Cayman-malleista 2012 saakka.

 Historia

Porsche 64 vuodelta 1938.
Porsche 64 vuodelta 1938.

Professori Ferdinand Porsche perusti alkujaan "Dr. ing. h. c. F. Porsche GmbH"-nimisen yhtiön vuonna 1931, jonka päätoimisto sijaitsi Stuttgartin keskustassa. Yhtiö tarjosi moottoriajoneuvokehitystyötä, eikä alkujaan valmistanut autoja omalla nimellään. Yksi uuden yrityksen ensimmäisistä tehtävistä oli Saksan hallituksen tilauksesta suunnitella kansanauto, "Volkswagen".

Ensimmäinen Porsche, kilpa-auto Porsche 64, esiteltiin vuonna 1939 ja käytti "kansanauto" Volkswagen Kuplan osia. Siinä oli nelisylinterinen bokserimoottori, ja se ylsi sadankuudenkymmenen kilometrin tuntinopeuteen

Toisen maailmansodan aikana Porsche osallistui aktiivisesti Saksan sotateollisuuteen, ja sillä oli merkittävä rooli muun muassa Tiger- ja Elefant-panssarivaunujen kehityksessä.

Ferdinand Porschen poika, Ferry Porsche, päätti rakentaa oman auton, sillä hän ei löytänyt sopivaa ostettavaksi. Ensimmäiset mallit, 356, rakennettiin Gmündissä, Itävallassa. Prototyypit esiteltiin Saksan myyjille, ja kun ennakkotilaukset saapuivat, valmistus alkoi. Porsche antoi Reutter-yhtiön, joka oli tehnyt yhteistyötä Porschen kanssa myös "kansanauton" prototyyppien kanssa, valmistaa 356-mallin teräsrungon. 356 tielaillistettiin vuonna 1948. 356-malli käytti Volkswagen "Kuplan" osia, kuten moottoria, vaihdelaatikkoa ja jousitusta. 356-mallilla oli kuitenkin kolme kehitysvaihetta, A, B, ja C, joissa useat Volkswagen-osat korvattiin Porschen omilla. Viimeiset 356 käyttivät Porschen suunnittelemia moottoreita. Korin oli suunnitellut Erwin Komenda, joka suunnitteli myös "Kuplan" korin. Porschen valmistamilla autoilla oli alusta asti ilmaajäähdytteiset takamoottorit, jotka olivat harvinaisia muilla valmistajilla.

Muutama vuosi sen jälkeen, Stuttgartissa tammikuun 30. päivä vuonna 1951, Ferdinand Porsche kuoli

Porsche 911:n ensimmäinen sukupolvi
Porsche 911:n ensimmäinen sukupolvi

Vuonna 1964, moottoriurheilussa menestymisen jälkeen, yhtiö aloitti Porsche 911:n, uuden ilmajäähdytteisen, takamoottorisen urheiluauton, tosin tällä kertaa 6-sylinterisellä bokserilla varustetun, tuotannon. Muotoiluryhmää johti Ferry Porschen vanhin poika, Ferdinand Alexander Porsche (F. A.). 911:n suunnittelutilanne aiheutti ongelmia Erwin Komendan kanssa, joka oli siihen asti johtanut muotoilua. Korinvalmistus annettiin osittain jo 356:n aikaan alihankkijana toimineen Reuter Karosserien käsin. Myöhemmin Porsche osti koritehtaan itselleen tuotantolinjaksi, ja aiemmasta Reuterista tuli istuinvalmistaja, joka nykyisin tunnetaan Keiper-Recarona.

Porschen suunnitteluryhmät antoivat projekteille koodinumeron (kuten 356, 550), mutta 911:lle kaavailtu 901 olisi rikkonut Peugeotin oikeuksia kaikkiin 'x0x'-nimiin (901, 207, tms.), joten se muutettiin 911:ksi. 911-mallista oli tullut Porschen menestynein malli, niin radalla, ralleissa, kuin myyntiluvuissakin. Enemmän kuin mikään muu malli, on 911 auttanut Porschen brändiä eteenpäin. Sen valmistus on jatkunut tähän päivään asti; nykyinen malli jakaa kuitenkin vain konseptin takamoottorisesta, kuusisylinterisestä coupésta, ja muotoilun perustan.

Porsche 911 Turbo vuodelta 1976
Porsche 911 Turbo vuodelta 1976

Samalla 911:n korilla valmistettiin vuosina 1965 - 1969 edullisempaa ja samalla pienempimoottoottorista 912 -mallia, jonka tekniikka oli peräisin väistyvästä 356 -mallista.

Vuonna 1972 yhtiön yhtiömuoto muuttui kommandiittiyhtiöstä osakeyhtiöön (Saksassa AG). Tämä vei yhtiöön, jonka johtoportaan jäsenet tulivat Porschen suvun ulkopuolelta, ja tarkastajat olivat lähinnä suvun jäseniä. Tämän muutoksen takia ei suvun jäseniä ollut yhtiön toiminnalisessa vastuussa. Porsche AG:n ensimmäinen toimitusjohtaja oli Tri. Ernst Fuhrmann, joka oli aiemmin työskennellyt Porschen moottorikehityksessä. Fuhrmann oli ansiossa 356 Carrera-mallien nk. Fuhrmann-moottorista, joissa oli neljä OHC-nokka-akselia toisin Volkswagen-moottoreissa. Hän suunnitteli 911:n lakkauttamista 1970-luvulla, ja sen korvaamista V8-etumoottorisella 928:lla. Tämä ei kuitenkaan toteutunut. Fuhrmann korvattiin johtoportaassa 1980-luvulla Peter W. Schutzilla. Hänen seuraajansa taas oli 1988 Arno Bohn.

Vuonna 1989 911-mallisarjaa uudistettiin uudella sukupolvella. Se käytti sarjanumeroa 964.

Vuonna 1990 Porsche laati selonteon Toyotan kanssa saadakseen tietää japanilaisista valmistustavoista. Nykyisin Toyota avustaa Porschea hybriditeknologiassa, kuten Cayennen ja Panameran hybridimallien kehityksessä.

Bohnin erottamisen jälkeen palkattiin väliaikainen toimitusjohtaja, Heinz Branitzki, joka piti paikkaa, kunnes vuonna 1993 Wendelin Wiedekingistä tuli toimitusjohtaja. Wiedeking otti tehtäväkseen johtokunnan puheenjohtajuuden aikana, jolloin Porsche ilmeentyi suuremmalle yhtiölle helppona ostettavana. Hänen pitkän hallintokautensa aikana Wiedeking on muuttanut Porschen hyvin tehokkaaksi ja tuottavaksi yhtiöksi. Ferdinand Porschen lapsenlapsi, Ferdinand Piëch, oli Volkswagen Groupin puheenjohtaja ja toimistusjohtaja vuodesta 1993 vuoteen 2002. Nykyisin hän on valvontaportaan puheenjohtaja. 12.8 prosentilla Porschen äänestysvallasta, hän pysyy myös toiseksi suurimpana äänivallanpitäjänä Porsche AG:ssa, serkkunsa F. A. Porsche (13.6 %).

Porschen vuonna 2002 tehty selonteko käsitti myös uuden tehtaan Leipzigissä, Saxonyssa. Vuonna 2004 alkoi 450-kilowattisen Carrera GT:n valmistus. Se on paitsi tehokkain, 450 000:n hinnallaan myös kallein Porschen ikinä valmistama malli.

 Tuotantomallit

 Porsche 911 (997)

911 Carrera (997)
Pääartikkeli: Porsche 911 (997)

Porsche 911 (997) on Porschen selkeästi tunnetuin malli. Vuodesta 1964 asti valmistettu 911-mallisarja jatkuu nykyisin sarjanumerolla 997; sarjan tehtaan sisäinen mallinimi on vuosien varrella vaihtunut useita kertoja. Auton markkinoinnissa on kuitenkin koko sen elinkaaren ajan käytetty mallimerkintää 911, vaikka vuodesta 1983 alkaen 911-merkintä on ollut korvattuna jollain tarkemmalla määritteellä, kuten Carreralla tai Targalla. Poikkeuksena tästä on vuoden 2004-mallin 996-sukupolvea edustava 40-vuotisjuhlamalli, jonka takaluukkuun legendaarinen numerosarja on istutettu. 911-sarjan sukupolvia on ollut kaiken kaikkiaan viisi, jos määrä otetaan eri sarjanumeroilla valmistetuista, ja kymmenen, kun faceliftit lasketaan mukaan. Niissä on melko paljon eroja; kaikissa malleissa on kuitenkin 6-sylinterinen bokserimoottori sekä samantyyppinen muotoilu. Vuonna 2009 markkinoille tulee 998-sarja.

 Porsche Cayman

Porsche Cayman
Pääartikkeli: Porsche Cayman

911-mallia pienitehoisempi Cayman perustuu Porsche Boxsteriin. Alkuperäinen Cayman S esiteltiin lokakuussa vuonna 2005. Auto on ensimmäinen Porsche, jonka prototyypit ja ensimmäinen tuotantosarja on tehty Suomessa. Kesällä 2006 Porsche esitteli mallivuodelle 2007 perusmallisen Caymanin. Auton myynti alkoi Euroopassa heinäkuussa 2006. Valmistus tapahtuu Uudessakaupungissa Valmet Automotiven tehtaalla yhdessä Boxsterin kanssa vuoteen 2012 saakka, jolloin valmistus siirtyy Itävaltaan.

 Porsche Boxster

Porsche Boxster
Pääartikkeli: Porsche Boxster

Vuonna 1996 esitelty pieni roadster, Porsche Boxster, on Porschen halvin malli. Ensimmäistä sukupolvea valmistettiin sarjanumerolla 986. Sen ensimmäiset autot valmistettiin vuonna 1997. Boxster muutettiin vuonna 2004 vastaamaan Caymania avomallina sekä muotoilunsa että moottoreidensa puolesta uuden sukupolven, 987:n, muodossa.

 Porsche Cayenne

Porsche Cayenne
Pääartikkeli: Porsche Cayenne

Markkinoille talvella 2002 tullut malli on esimmäinen Porschen valmistama SUV. Siinä on joko V6- tai V8-moottori. Alkuperäinen Cayenne on kehitetty yhteistyössä Volkswagenin kanssa ja se esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2002. Neljä vuotta alkuperäisen mallin esittelyn jälkeen, esiteltiin joulukuussa 2006 uudistettu Cayenne. Siinä sekä auton suorituskykyä että muotoilua oli viety urheilullisempaan suuntaan.

 Moottoriurheilussa

Porsche on ollut menestyksekäs monissa autourheilun alalajeissa; voittoja on kertynyt yli 28 000. Porsche on tällä hetkellä maailman suurin urheiluautovalmistaja. Vuonna 2006 Porsche valmisti 195 auoa useisiin kansainvälisiin kilpailuihin. Vuonna 2007 Porschen on oletettu rakentavan 275 kilpa autoa.